En liten oppdatering på innleiesaken mellom ESA og Norge. Saken har stor betydning for en rekke norske virksomheter som leier inn arbeidstakere (for annet enn «tilfeldig» utleie), samt for alle foretak som har rettet en større eller mindre del av sin virksomhet inn på å leie ut arbeidstakere.

Etter kontakt med ESA i 2022, klaget Haavind tidlig i 2023 de nye norske lovreglene inn for ESA på vegne av Adecco og Manpower. En grunn til å gå til ESA var at EU-domstolen har slått fast at forbudet mot restriksjoner i vikarbyrådirektivet i utgangspunktet ikke kan håndheves for nasjonale domstoler. En annen grunn er at ESA kan ta ut traktatbruddsøksmål mot Norge for EFTA-domstolen, som kan avsi en bindende dom mot Norge. Om Norge ikke følger en slik dom vil man sette hele EØS-avtalen, som er svært viktig for norsk næringsliv, i fare.

ESAs konklusjon

I brev 19. juli 2023 til Norge konkluderte ESA med at både forbudet mot å leie inn arbeidstakere til arbeid av midlertidig karakter, og totalforbudet mot innleie til byggearbeid på byggeplasser i Oslo-regionen er (klart) i strid med EØS-avtalen.

Den 19. oktober 2023 svarte Norge på ESAs brev. Hovedinnholdet i brevet er at ESA tar feil i sin forståelse av EU- og EØS-retten i saken.

Den 5. desember 2023 skrev Haavind et brev på 23 sider på vegne av Adecco og Manpower til ESA. I brevet mener vi å ha påvist at det er Norge som tar feil når det hevder at de nye reglene om innleie ikke er i strid med EØS-avtalen. Etter vårt syn er det også symptomatisk når Norge i sitt brev til ESA bygger på at «alt» er bedre enn innleie, for eksempel deltid, overtid og outsourcing, som vanligvis anses som uønsket. Også disse «nye» argumentene fra Norges side understøtter at de nye reglene er rent ideologiske og i strid med vikarbyrådirektivet. De viser seg også etter vårt syn at Norge ikke kvier deg for å bruke vikarierende argumenter for å forsøke å redde regler som var dårlig forberedt da de ble vedtatt.

Traktatbruddsøksmål

Det naturlige neste skrittet bør være at ESA går videre mot et traktatbruddsøkmål mot Norge.

Enkelte små bemanningsforetak har samtidig tatt ut søksmål mot de nye reglene for Oslo tingrett, som har bestemt seg for å forelegge noen spørsmål i denne saken for EFTA-domstolen. I utgangspunktet har ESA da en tradisjon for å vente med å gå videre med et traktatbruddsøksmål. Som følge av dette har saken hos ESA stått i bero siden før jul.

I foreleggelsessaken fra Oslo tingrett vil EFTA-domstolen bare gi en rådgivende tolkningsuttalelse, som tingretten så må vurdere når den avsier en dom som deretter kan ankes helt til Høyesterett. Ut fra alt det regjeringen har investert i de nye reglene politisk er det all grunn til å tro at regjeringen vil trenere en endelig avgjørelse av lovligheten av de nye innleiereglene så lenge som mulig. Dommeren i saken for Oslo tingrett har allerede kritisert «sommel» fra statens side i saken.

Videre vil EFTA-domstolen i denne saken kun svare på de spørsmålene som er forelagt, i den grad domstolen finner det nødvendig. Disse spørsmålene er klart mer avgrensede enn de konklusjonene ESA traff i sitt brev til Norge 19. juli 2023. Slik spørsmålene er stilt, er det i prinsippet også en risiko for at EFTA-domstolen om pluss minus ett års tid kommer med svar som gir begrenset veiledning for de tilfellene som typisk rammes av de nye bestemmelsene.

Politisk «tro» og ideologi

Adecco og Manpower har understreket de ovennevnte forholdene overfor ESA og bedt om at ESA går videre mot et traktatbruddssøkmål mot Norge nå, uten (ytterligere) opphold.  I denne forbindelse har vi understreket at det er sentralt for EØS-avtalens betydning at det er mulig å håndheve rettigheter innen en rimelig tidsperiode: Hvis den norske regjeringen vet at et sannsynlig brudd på EØS-avtalen ikke fører til sanksjoner før flere år senere, når en ny regjering kan være valgt, vil dette være svært uheldig og gi regjeringen et insentiv til å prioritere politisk «tro» og ideologi på bekostning av klare rettslige forpliktelser.

Det gjenstår å se hva ESA gjør. Hvis de avventer EFTA-domstolens rådgivende avgjørelse, er det en risiko for at staten kan benytte det søksmålet for Oslo tingrett til trenering. For det store antallet virksomheter og norsk næringsliv mer generelt, som lider under de nye innleiereglene, vil dette være svært uheldig. Etter vårt syn er disse reglene i strid med EØS-avtalen, slik ESA også konkluderte med 19. juli i fjor.